Schéma na zaznamenávanie otázok na vyučovacej hodine
Znenie otázky | U | Ž | Repr | Aplik | Prod | Hodn | Organ | ? |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
Súčet | | | | | | | | |
| % | % | % | % | % | % | % | % |
| 100 % | 100 % |
Ako používať túto schému. Do prvého stĺpca zapisujte skrátené znenie každej otázky alebo príkazu. V ďalších dvoch stĺpcoch kódujte, či otázku (príkaz) položil učiteľ (U) alebo žiak (Ž). V ďalších piatich stĺpcoch otázky (príkazy) kódujte podľa týchto kategórií:
- Reproduktívne - reprodukcia faktov, údajov, poučiek a pod. Reproduktívne otázky (príkazy) žiadajú od žiakov len vybavenie vedomostí z pamäti alebo ich nájdenie v predlohe (texte, obrázku). Existuje len jedna správna odpoveď. Príklad: V ktorom období žil Hviezdoslav? Aké žánre písal?
- Aplikačné - použitie neproduktívnych vedomostí pri riešení úloh. Aplikačné otázky (príkazy) si vyžadujú uvažovanie, analýzu, porovnávanie, vyvodzovanie, ale žiak musí dospieť k jedinej správnej odpovedi. Príklad: Prečítaj si časť Steskov. Na základe poznania žánrov Hviezdoslavovej tvorby, kam by si zadelil(a) jeho cyklus Stesky? Porovnaj obsah tvorby Hviezdoslava s tvorbou iného oravského rodáka, Kukučina. Aké zhody a rozdiely nájdeš? Iné: Aký je obsah trojuholníka, ktorého základňa je 6 a výška 7? (žiak pozná vzorec alebo si ho môže vyhľadať).
- Produktívne - sú to široké, otvorené otázky (príkazy), na ktoré nie je jediná správna odpoveď. Vyžadujú si imagináciu, tvorivosť. Vyžadujú si viac ako reprodukciu alebo aplikáciu vedomostí, i keď základné vedomostí žiak musí mať. Príklad: Ako by písal Hviezdoslav, keby žil v súčasnosti? Iné: Prečo ľudia znečisťujú životné prostredie i keď vedia, že škodia sami sebe?
- Hodnotiace - vyžadujú si úsudok, názor, hodnotenie. Podobne ako produktívne otázky (príkazy) i tieto otázky sú otvorené. Každá odpoveď je správna, pokiaľ nie je v nesúlade s morálkou a normami spoločnosti. Príklad: Prečo žiaci neobľubujú Hviezdoslavovu tvorbu? Ako by si zvýšil(a) záujem žiakov o Hviezdoslavovu tvorbu?
- Organizačné - týkajú sa organizačných, administratívnych alebo disciplinárnych otázok vyučovania. Netýkajú sa učiva! Príklad: Kto chýba? Iné: Musíte stále vyrušovať? Iné: Pani učiteľka, prečo nepôjdeme na výchovný koncert?
Do stĺpca "?" zaznačte otázky, ktoré ste nevedeli jednoznačne zatriediť.
Nakoniec urobte súčet v každom stĺpci za celú hodinu a vypočítajte naznačené percentá. Výsledky interpretujte.