Postup pri tvorbe dotazníka
(A) Stanovenie cieľov dotazníka
V prvom rade si presne stanovte ciele dotazníka. Ciele by mali byť detailné, konkrétne. Písomne ich vyjadríte v projekte výskumu.
Vedenie školy si všimlo, že pracovný výkon zamestnancov klesol. Výskumník dostal za úlohu zistiť, čo je príčinou. Rozhodol sa, že dôvody zistí dotazníkovým výskumom, pri ktorom si stanovil tieto ciele:
- zistiť, ako zamestnanci subjektívne pociťujú pracovnú záťaž,
- zistiť, aká je psycho-sociálna klíma v škole,
- zistiť, či sa zamestnanci identifikujú so školou.
(B)Výber výskumného súboru
Výskumník si musí stanoviť, komu je dotazník určený. Výber výskumného súboru závisí v prvom rade od stanovených cieľov.
Úloha
Dôležitú úlohu zohráva štruktúra výskumného súboru.
Úloha
(C) Špecifikovanie premenných
Pred konštrukciou dotazníka je potrebné, aby ste určili premenné (ktoré sú súčasťou hypotéz), na základe ktorých budete formulovať dotazníkové položky. Počet položiek vo vzťahu k premenným je rôznorodý, niektoré premenné si vyžadujú viac, iné menej položiek.
Úloha
Určte, ktoré premenné obsahuje táto hypotéza:
(D) Konštrukcia obsahovej stránky dotazníka
Tematické oblasti
Najskôr si premyslite tematické oblasti, ktorých sa bude váš dotazník týkať, a potom pre každú vytvorte položky. Nikdy netvorte položky bez toho, aby ste vedeli, na ktoré tematické oblasti (resp. i podoblasti) sa bude dotazník vzťahovať.
Tematické oblasti a podoblasti dotazníka, ktorý mapuje základnú školu:
Námety na tvorbu položiek:
Odkiaľ čerpá výskumník námety na tvorbu jednotlivých položiek?
- z odbornej literatúry,
- zo skúseností,
- z pozorovania skúmanej problematiky/prostredia,
- z podobných empirických výskumov,
- z rozhovorov s odborníkmi.
Poradie tematických oblastí a položiek
Poradie tematických oblastí by malo byť logické, neodporúčame "skákať" z jednej oblasti do druhej. Príliš osobné otázky (týkajú sa napr. príjmov, kriminality, sexuality, ...) klaďte až na koniec dotazníka. Niekedy je však vhodné uviesť ich na koniec tematickej oblasti z dôvodu, aby sa neprerušilo logické usporiadanie otázok.
Demografické (osobné) položky
Sú to položky týkajúce sa veku, pohlavia, rodinného stavu, bydliska, vzdelania, povolania, náboženstva, počtu detí, počtu súrodencov a pod. Kladú sa podľa premenných v hypotézach. To znamená, že ak napr. v hypotéze porovnávate respondentov z hľadiska veku, musíte mať v dotazníku položku, ktorou zistíte ich vek. Podobne, ak bude premennou vzdelanie, treba mať v dotazníku položku na vzdelanie.
Demografické položky sa odporúča uvádzať na začiatku (menej často na konci) dotazníka.
Úloha
Ktoré demografické položky si vyžaduje daná hypotéza?
Filtrové položky
Filtrové položky umožňujú respondentovi preskočiť tie otázky, ktoré sú preňho irelevantné.
Navštevuješ záujmový krúžok?
- áno
- nie - ak nie, choď na otázku č. 15
Ak respondent odpovie záporne, je zbytočné, aby ste mu kládli ďalšie otázky, napr. ako často navštevuje záujmový krúžok, akým činnostiam sa venuje v záujmovom krúžku a pod.
Nezodpovedané položky a vynútená voľba
Niektoré položky respondenti nevedia, príp. nechcú vyplniť. Môže sa to stať hlavne pri uzavretých položkách, kde respondenti buď neoznačia nič, alebo označia ľubovoľnú odpoveď aj keď sa s ňou nestotožňujú. To je pre výskumníka horšie. Ide o tzv. vynútenú voľbu. Z tohto dôvodu sa odporúča ponúknuť aj možnosti "neviem", "nie som rozhodnutá(-ý)", "nemám vyhranený názor".
Bol podľa vás vstup Slovenska do Európskej Únie pozitívnym krokom?
Dĺžka dotazníka
Dĺžka dotazníka má byť taká, aby ste získali všetky potrebné údaje. Na druhej strane však nemôže byť taká dlhá, že respondentov vyčerpá a znechutí. So stúpajúcim počtom otázok klesá kvalita odpovedí a narastá počet neúplné vyplnených položiek
Vyplnenie dotazníka by nemalo trvať u dospelého dlhšie ako 30 minút. Dĺžka dotazníka závisí aj od veku respondentov. Čím sú respondenti mladší, tým by mal byť dotazník kratší.
Grafická stránka dotazníka
Vzhľad dotazníka je veľmi dôležitým činiteľom pri výskume. Úhľadne zostavený dotazník respondenta motivuje, neúhľadný ho znechutí. Prehľadnosť zvyšuje pravdepodobnosť dobrých odpovedí.
Pri papierovom dotazníku sa väčšinou sa používa formát typu A4, zriedkavejšie A5. Font písma by mal byť v celom dotazníku jednotný, číslovanie by malo byť priebežné. Dôležité je, aby ste položku umiestnili tak, že ponúkané odpovede nepokračujú na ďalšej strane.