Kapitoly:
- Veda a výskum
 - Informačná príprava
 - Voľba výskumnej témy
 - Premenné
 - Hypotézy
 - Výskumný súbor
 - Hodnotné dáta
 - Výskumné metódy
 - Pozorovanie
 - Dotazník
 - Posudzovacie škály
 - Interview
 - Testy vedomostí a zručností
 - Sociometria
 - Sémantický diferenciál
 - Experiment
 - Spracovanie údajov
 - Interpretácia údajov
 - Odporúčaná literatúra
 
	
		Ako citovať
	túto učebnicu
Elektronický dotazník
V súčasnosti sa čoraz častejšie realizuje výskum prostredníctvom elektronických dotazníkov. Poznáme dva základné typy elektronických dotazníkov:
| E-mailové dotazníky | Webové dotazníky | 
| Respondentom sa posielajú e-mailom, pričom dotazník má podobu vhodne naformátovaného (najčastejšie) textového dokumentu. Respondent vpíše odpovede a odošle ho. Výskumník musí poznať mailové adresy potenciálnych respondentov. | Dotazník funguje ako webová stránka. Obsahuje "šošovičky", na ktoré sa kliká myšou a "boxy", ktoré po otvorení ponúknu viaceré odpovede. Dotazník môže vyplniť každý, kto sa dostane na webovú stránku. Tá sa musí dostatočne propagovať, aby výskumník získal respondentov. | 
Výhody elektronického dotazníka
- Časovo a lokálne nezávislé vyplnenie. Respondent môže vyplniť dotazník kedykoľvek a kdekoľvek chce.
 - Ekonomická metóda - relatívne nízke finančné náklady nezávisle od počtu respondentov. Po zapracovaní sa do softvérového programu výskumníkovi uľahčí prácu a šetrí čas. Prípadne môže výskumník celú elektronickú stránku dotazníka zadať špecialistovi, ktorý dotazník vytvorí i vyhodnotí.
 - Automatická administrácia a vyhodnotenie – výskumník má zľahčenú úlohu, pretože dotazníky sa vyhodnocujú elektronicky, netreba ich teda manuálne vyhodnocovať. Po vyplnení dotazníkov sú získané dáta hneď k dispozícii.
 - Presnosť vyhodnotenia – elektronická realizácia odstraňuje riziko nesprávneho vyhodnotenia, ktoré je v istej miere typické pre manuálne vyhodnocovanie.
 - Anonymita je lepšie zabezpečená ako pri klasických dotazníkoch.
 - Multimedialita – okrem textu je možné využiť rôzne médiá (obrázky, animácie, zvuk, video a hudobné ukážky).
 
Nevýhody elektronického dotazníka:
- Vzhľadom na nehomogénne rozšírenie používateľov internetu nie sú vždy možné vhodné výbery respondentov, pretože odpovedať môže len respondent dostupný a počítačovo gramotný.
 - Minimálna kontrola nad respondentmi (pri webových dotazníkoch) – je potrebné zaistiť, aby sa respondenti nemohli zúčastniť výskumu viackrát.
 - Zvýšené riziko "vlastnej selekcie" (pri webových dotazníkoch) - t.j. účasť určitých skupín na výskume, ktorá môže výrazne ovplyvniť výsledok. Respondenti sa na webových dotazníkoch zúčastňujú dobrovoľne, väčšinou majú na to istý motív.
 - Nevyžiadané zasielanie e-mailových dotazníkov môže respondentov obťažovať.
 - Webový dotazník je náročnejší na zhotovenie ako papierový alebo e-mailový a jeho cena sa zvyšuje, keď ho výskumník nevie zostaviť sám.
 
Odporúčania pre konštrukciu elektronických dotazníkov:
Pri tvorbe elektronického dotazníka si dobre premyslite technické detaily. Do úvahy treba brať aj internetovú zručnosť respondentov. Spôsob označovania odpovedí formulujte čo najjednoduchšie a zrozumiteľne. Podobne ako pri klasickom dotazníku aj tu je nevyhnutné podporovať pozornosť a motiváciu respondentov. Preto je veľmi dôležitá grafická realizácia dotazníka.