Kapitoly:
- Veda a výskum
- Informačná príprava
- Voľba výskumnej témy
- Premenné
- Hypotézy
- Výskumný súbor
- Hodnotné dáta
- Výskumné metódy
- Pozorovanie
- Dotazník
- Posudzovacie škály
- Interview
- Testy vedomostí a zručností
- Sociometria
- Sémantický diferenciál
- Experiment
- Spracovanie údajov
- Interpretácia údajov
- Odporúčaná literatúra

túto učebnicu
Elektronický dotazník
V súčasnosti sa čoraz častejšie realizuje výskum prostredníctvom elektronických dotazníkov. Poznáme dva základné typy elektronických dotazníkov:
E-mailové dotazníky | Webové dotazníky |
Respondentom sa posielajú e-mailom, pričom dotazník má podobu vhodne naformátovaného (najčastejšie) textového dokumentu. Respondent vpíše odpovede a odošle ho. Výskumník musí poznať mailové adresy potenciálnych respondentov. | Dotazník funguje ako webová stránka. Obsahuje "šošovičky", na ktoré sa kliká myšou a "boxy", ktoré po otvorení ponúknu viaceré odpovede. Dotazník môže vyplniť každý, kto sa dostane na webovú stránku. Tá sa musí dostatočne propagovať, aby výskumník získal respondentov. |
Výhody elektronického dotazníka
- Časovo a lokálne nezávislé vyplnenie. Respondent môže vyplniť dotazník kedykoľvek a kdekoľvek chce.
- Ekonomická metóda - relatívne nízke finančné náklady nezávisle od počtu respondentov. Po zapracovaní sa do softvérového programu výskumníkovi uľahčí prácu a šetrí čas. Prípadne môže výskumník celú elektronickú stránku dotazníka zadať špecialistovi, ktorý dotazník vytvorí i vyhodnotí.
- Automatická administrácia a vyhodnotenie – výskumník má zľahčenú úlohu, pretože dotazníky sa vyhodnocujú elektronicky, netreba ich teda manuálne vyhodnocovať. Po vyplnení dotazníkov sú získané dáta hneď k dispozícii.
- Presnosť vyhodnotenia – elektronická realizácia odstraňuje riziko nesprávneho vyhodnotenia, ktoré je v istej miere typické pre manuálne vyhodnocovanie.
- Anonymita je lepšie zabezpečená ako pri klasických dotazníkoch.
- Multimedialita – okrem textu je možné využiť rôzne médiá (obrázky, animácie, zvuk, video a hudobné ukážky).
Nevýhody elektronického dotazníka:
- Vzhľadom na nehomogénne rozšírenie používateľov internetu nie sú vždy možné vhodné výbery respondentov, pretože odpovedať môže len respondent dostupný a počítačovo gramotný.
- Minimálna kontrola nad respondentmi (pri webových dotazníkoch) – je potrebné zaistiť, aby sa respondenti nemohli zúčastniť výskumu viackrát.
- Zvýšené riziko "vlastnej selekcie" (pri webových dotazníkoch) - t.j. účasť určitých skupín na výskume, ktorá môže výrazne ovplyvniť výsledok. Respondenti sa na webových dotazníkoch zúčastňujú dobrovoľne, väčšinou majú na to istý motív.
- Nevyžiadané zasielanie e-mailových dotazníkov môže respondentov obťažovať.
- Webový dotazník je náročnejší na zhotovenie ako papierový alebo e-mailový a jeho cena sa zvyšuje, keď ho výskumník nevie zostaviť sám.
Odporúčania pre konštrukciu elektronických dotazníkov:
Pri tvorbe elektronického dotazníka si dobre premyslite technické detaily. Do úvahy treba brať aj internetovú zručnosť respondentov. Spôsob označovania odpovedí formulujte čo najjednoduchšie a zrozumiteľne. Podobne ako pri klasickom dotazníku aj tu je nevyhnutné podporovať pozornosť a motiváciu respondentov. Preto je veľmi dôležitá grafická realizácia dotazníka.