Kapitoly:
- Veda a výskum
- Informačná príprava
- Voľba výskumnej témy
- Premenné
- Hypotézy
- Výskumný súbor
- Hodnotné dáta
- Výskumné metódy
- Pozorovanie
- Dotazník
- Posudzovacie škály
- Interview
- Testy vedomostí a zručností
- Sociometria
- Sémantický diferenciál
- Experiment
- Spracovanie údajov
- Interpretácia údajov
- Odporúčaná literatúra

túto učebnicu
Postup pri tvorbe sémantického diferenciálu
Ak budete realizovať výskum pomocou sémantického diferenciálu, je potrebné dodržať istú postupnosť.
1. krok
Prvým krokom je výber pojmov, ktoré chcete hodnotiť. Mali by to byť pojmy, ktoré navzájom spolu súvisia, môžete napríklad porovnať obraz ideálneho a skutočného učiteľa. Alebo môžete porovnať, ako chápu respondenti rôzne pojmy, napr. šikanovanie, záškoláctvo a pod.
2. krok
Vyberte vhodný počet stupňov škál, väčšinou sa používa 7 stupňov. Pre deti je vhodné použiť škálu s menším počtom stupňov, napr. 3-bodovú.
3. krok
Ďalej si určte vhodné bipolárne adjektíva. V pôvodnom sémantickom diferenciáli rozdelil Osgood jednotlivé adjektíva do dimenzií, pričom v každej dimenzii bol rovnaký počet adjektív. Podľa iných autorov (napr. Kerlinger, Chráska a i.) však nie je vždy potrebné zvoliť všetky tri dimenzie, niekedy stačí jedna alebo dve v závislosti od hodnoteného pojmu. V pedagogike sa používa hlavne hodnotiaca dimenzia. Je dôležité, aby adjektíva boli relevantné k pojmu, t.j. musia sa k nemu obsahovo vzťahovať, napr. pre pojem učiteľ
sú relevantné adjektíva kompetentný – nekompetentný, aktívny – pasívny apod. Osgood navrhuje používať aj vzdialenejšie adjektíva, pretože ide vlastne o projektívnu techniku Projektívna technika = spôsob nepriameho zisťovania ľudských vlastností, napr. kresba, slovno-asociačný text, test škvŕn Rorschacha a pod., napr. sladký – slaný, horúci – studený a pod.
4. krok
Adjektíva usporiadajte do formy bipolárnej škály. Všetky pozitívne vlastnosti musia byť na jednej strane škály a negatívne na druhej strane.
Ideálny učiteľ je
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||
aktívny | pasívny | |||||||
priateľský | odmeraný | |||||||
systematický | improvizujúci |
Niekedy ich však môžete vymeniť, aby respondenti neodpovedali stereotypne. Toto však treba brať do úvahy pri vyhodnotení.
Ideálny učiteľ je
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||
aktívny | pasívny | |||||||
priateľský | odmeraný | |||||||
improvizujúci | systematický |
5. krok
Ak budete porovnávať ideálneho a skutočného učiteľa, zostavte dva rovnaké profily.
Profil 1: Ideálny učiteľ,
Profil 2: Skutočný učiteľ
Oba profily musia obsahovať rovnaké adjektíva, aby ste ich mohli navzájom porovnávať.