Kapitoly:
- Veda a výskum
- Informačná príprava
- Voľba výskumnej témy
- Premenné
- Hypotézy
- Výskumný súbor
- Hodnotné dáta
- Výskumné metódy
- Pozorovanie
- Dotazník
- Posudzovacie škály
- Interview
- Testy vedomostí a zručností
- Sociometria
- Sémantický diferenciál
- Experiment
- Spracovanie údajov
- Interpretácia údajov
- Odporúčaná literatúra

túto učebnicu
Výskumné problémy, pri ktorých sa hypotézy neformulujú
Nie každý výskum je založený na hypotézach. Výskum, ktorý je deskriptívny a ktorý má len jednu premennú, nemôže mať hypotézy. V takom prípade výskumníkovi stačí formulovať výskumnú otázku:
- Aké je časové zastúpenie jednotlivých činností učiteľa (vysvetľovanie učiva, preverovanie vedomostí, upevňovanie učiva) na hodine biológie?
- Aké sú súhrnné výkony žiakov v teste PISA?
- Ako vyzerá typický deň slobodnej matky?
- Aké sú prejavy agresivity v škole?
Ak však výskumník použije dve alebo viac premenných, hypotézy sa dajú formulovať:
Hypotéza: Agresivita žiakov je viac zastúpená na štátnych školách ako na súkromných školách.