Kapitoly:
- Veda a výskum
- Informačná príprava
- Voľba výskumnej témy
- Premenné
- Hypotézy
- Výskumný súbor
- Hodnotné dáta
- Výskumné metódy
- Pozorovanie
- Dotazník
- Posudzovacie škály
- Interview
- Testy vedomostí a zručností
- Sociometria
- Sémantický diferenciál
- Experiment
- Spracovanie údajov
- Interpretácia údajov
- Odporúčaná literatúra

túto učebnicu
Forma hypotézy
Hypotézy sú jednoznačným vyjadrením, sú výstižné a stručné. Tvar hypotézy je presne predpísaný. Je to jeden z prvkov vedeckého bádania, ktoré mu dáva presnosť a rigoróznosť. Pravidlá, podľa ktorých sa hypotézy formulujú, sú veľmi jednoduché, je preto prekvapujúce, že veľa študentských prác obsahuje nesprávne naformulované hypotézy. Zlá hypotéza je najčastejším nedostatkom väčšiny kvalifikačných prác v pedagogike.
- hypotéza je oznamovacia veta,
- obsahuje dve premenné,
- jedna premenná má dve roviny, medzi ktorými je vzťah vyjadrený 2. stupňom prídavného mena alebo príslovky (menší ako, slabší ako, intenzívnejšie ako a pod.), druhá premenná nemá roviny,
- premenné sa dajú presne zisťovať (merať, kategorizovať).
Začínajúci učitelia majú v triede priaznivejšiu klímu ako učitelia na sklonku svojej kariéry.
Kontrola dodržania zlatých pravidiel hypotézy:
- ide o oznamovaciu vetu,
- prvá premenná je klíma triedy, druhá dĺžka praxe učiteľa,
- premenná „dĺžka praxe učiteľa“ má dve roviny (začínajúci učitelia; učitelia na sklonku kariéry) a vzťah medzi nimi je vyjadrený 2. stupňom prídavného mena („priaznivejší ako ...“),
- klíma triedy sa dá zisťovať napr. dotazníkom CES (Lašek, Mareš, 1991), dĺžka praxe sa dá zisťovať dotazníkom alebo pomocou interview.
Výcvik čítania v 1. ročníku ZŠ za pomoci počítača je efektívnejší ako výcvik čítania pomocou šlabikára.
Kontrola dodržania zlatých pravidiel hypotézy:
- ide o oznamovaciu vetu,
- prvá premenná je
spôsob výcviku čítania
, druháefektívnosť čítania
, - premenná
spôsob výcviku čítania
má dve roviny (výcvik za pomoci počítača; výcvik pomocou šlabikára) a vzťah nimi je vyjadrený výrazomefektívnejší ako ...
- spôsob výcviku sa dá zisťovať pozorovaním, efektívnosť sa dá zistiť rýchlosťou a presnosťou čítania žiakov (počet prečítaných slabík za daný čas, počet chýb v prečítanom).
Vzťah medzi dvomi rovinami premennej sa vyjadruje druhým stupňom prídavného mena alebo príslovky a výrazmi:
viac ako ...,
menej ako ...,
častejší ako ...,
intenzívnejší ako,
vyšší ako ...,
skoršie ako ...,
frekventovanejší ako ...,
atď.