Kapitoly:
- Veda a výskum
- Informačná príprava
- Voľba výskumnej témy
- Premenné
- Hypotézy
- Výskumný súbor
- Hodnotné dáta
- Výskumné metódy
- Pozorovanie
- Dotazník
- Posudzovacie škály
- Interview
- Testy vedomostí a zručností
- Sociometria
- Sémantický diferenciál
- Experiment
- Spracovanie údajov
- Interpretácia údajov
- Odporúčaná literatúra

túto učebnicu
Pravidlá pri zostavovaní škál
Pri vytváraní škál dodržiavajte isté pravidlá, pretože ich dodržiavaním môžete výrazne ovplyvniť validitu škál, a tým aj úspešnosť celého výskumu.
(A) Formulovanie vhodných výrokov
- spisovné,
- jednoduché,
- jednoznačné,
- nesugestívne,
- bez použitia cudzích slov,
- bez dvojitého záporu.
(B) Vyhýbanie sa stereotypu pri možnostiach odpovede
Môže sa stať, že respondent bude odpovedať rovnako na všetky položky. Aby ste sa tomu vyhli, môžete striedať kladné a záporné znenie výroku.


(C) Vhodné označenie stupňov
Jednotlivé stupne označte jednoducho, aby ich respondenti pochopili. Dbajte na správny výber slov. Týka sa to najmä výrazov ako "väčšinou", "často", "zriedkavo", ktoré nie sú vždy jednoznačné a respondenti ich môžu rôzne interpretovať.
V škálach môžete podľa potreby uviesť aj neutrálnu možnosť odpovede: neviem, nie som rozhodnutá, (-ý), nemám vyhranený názor a pod.
(D) Výber primeraného počtu stupňov
Počet stupňov v posudzovacích škálach môže byť rôznorodý v závislosti od viacerých faktorov, napr. od cieľa výskumu, skúseností výskumníka a pod.
Výhody | Nevýhody | |
---|---|---|
Menej stupňov |
|
|
Viac stupňov |
|
|
Môžete sa rozhodnúť pre párny alebo nepárny počet stupňov. Väčšinou však majú škály nepárny počet stupňov - tri, päť, sedem alebo deväť.
Párny počet stupňov
Príklad: -3 -2 -1 +1 +2 +3
Výhody | Nevýhody |
---|---|
Respondentovi neumožňujú neutrálnu odpoveď, preto sa musí rozhodnúť pre niektorú z alternatív. | Chýba možnosť neutrálnej odpovede, respondenta "núti" rozhodnúť sa pre inú než neutrálnu alternatívu, čo môže viesť k tomu, že neodpovie. |
Nepárny počet stupňov
Príklad: 2 1 0 1 2
Výhody | Nevýhody |
---|---|
Škála je symetricky konštruovaná a respondent sa na nej ľahko orientuje, môže vyjadriť nerozhodnosť zvolením stredného bodu škály. | Je tu riziko, že respondent alibisticky vyberie strednú pozíciu. Niekedy tak urobí aj vtedy, ak na otázku nevie alebo nechce odpovedať. |
Pri tvorbe škálových položiek si treba premyslieť výhody a nevýhody škály s párnym a nepárnym počtom stupňov pre konkrétny výskum.