Kapitoly:
- Veda a výskum
- Informačná príprava
- Voľba výskumnej témy
- Premenné
- Hypotézy
- Výskumný súbor
- Hodnotné dáta
- Výskumné metódy
- Pozorovanie
- Dotazník
- Posudzovacie škály
- Interview
- Testy vedomostí a zručností
- Sociometria
- Sémantický diferenciál
- Experiment
- Spracovanie údajov
- Interpretácia údajov
- Odporúčaná literatúra

túto učebnicu
Hlavné otázky pri interpretácii údajov
Pri interpretácii údajov sa môžete riadiť týmito otázkami:
- Vyplývajú z porovnania vašich dát nejaké súvislosti? Je v údajoch nejaká symetria, pravidelnosť, alebo sú odchýlky, či dokonca diskrepancie? Ako sa dajú vysvetliť?
- Vyjadrujú údaje istý trend, smerovanie, líniu, alebo sú skôr "rozhádzané"?
- Sú údaje v súlade s existujúcou teóriou o skúmanom jave? Do akej miery ju potvrdzujú, rozširujú, špecifikujú, alebo popierajú?
- Sú vaše údaje v súlade s údajmi z iných výskumov? Ak nie sú, prečo? Bolo to preto, že išlo o inú populáciu, iné obdobie alebo preto, že výsledky sa získali inakším spôsobom (inou metódou, iným výskumným nástrojom)? Alebo to bolo preto, že z údajov "vystúpili" neznáme, nekontrolované premenné?
V rámci interpretácie musíte údaje konfrontovať so stanovenými výskumnými otázkami alebo hypotézami a tieto zistenia komentujete. Pritom sa opierate o existujúcu pedagogickú teóriu a o svoje pedagogické skúsenosti (na základe ktorých ste na začiatku vytvorili svoje výskumné otázky a hypotézy) a pomocou nových zistení tieto výskumné otázky a hypotézy prehodnotíte a ďalej rozvíjate.
Ďalej sa vyjadríte, aké sú podmienky a rozsah platnosti záverov. Do akej miery sa dajú závery zovšeobecňovať, pre akú populáciu platia? Aké sú obmedzenia zistení?
Príklad výskumu s dobrou interpretáciou (diskusiou) dát:
Lukášová, H. 2007. Prekoncept pojmu kvalita života dětí u studentů učitelství. In: Mareš, J. a kol. Kvalita života u dětí a dospívajícich II. Brno, MSD, s.179-189.
Cieľom výskumu bolo zistiť sociokultúrne charakteristiky študentov denného štúdia na vysokých školách v SR. Jedno zo zistení sa týkalo typu ubytovania vo vzťahu k sídlu vysokej školy. Dotazníkového výskumu sa zúčastnilo 890 študentov. Išlo o proporčný stratifikovaný výber Proporčný stratifikovaný výber = výber homogénnych podskupín zo základného súboru a následne výber subjektov z každej podskupiny náhodným spôsobom. respondentov. Počet respondentov proporcionálne zodpovedal počtu študujúcich v danej lokalite. Údaje zobrazuje nasledujúca tabuľka a graf.