Kapitoly:
- Veda a výskum
- Informačná príprava
- Voľba výskumnej témy
- Premenné
- Hypotézy
- Výskumný súbor
- Hodnotné dáta
- Výskumné metódy
- Pozorovanie
- Dotazník
- Posudzovacie škály
- Interview
- Testy vedomostí a zručností
- Sociometria
- Sémantický diferenciál
- Experiment
- Spracovanie údajov
- Interpretácia údajov
- Odporúčaná literatúra

túto učebnicu
Sémantický diferenciál
Sémantický diferenciál je výskumná metóda zameraná na zisťovanie toho, ako ľudia vnímajú pojmy. Každý pojem má okrem denotatívneho významu aj význam konotatívny.
Denotatívny význam pojmu je zjavný, všeobecne platný význam, napr. výchovný trest sa definuje ako pôsobenie rodičov, učiteľov spojené s určitým správaním alebo konaním, ktoré, vyjadruje negatívne spoločenské hodnotenie tohto správania alebo konania a dieťaťu prináša obmedzenie jeho potrieb, nepríjemnosť, príp. frustráciu.
Konotatívny význam pojmu znamená skrytý, subjektívny význam, napr. pod pojmom trest si každý môže predstaviť niečo iné: fyzický trest, domáce väzenie, zákaz obľúbenej činnosti, krik apod.
Význam každého pojmu sa dá presne vymedziť v sémantickom (významovom) priestore Sémantický priestor = významový priestor, trojdimenzionálny priestor, do ktorého sa pomocou metódy sémantického diferenciálu vyznačuje postavenie hodnotených pojmov. Na základe blízkosti, resp. vzdialenosti pojmov je možné interpretovať, do akej miery sú pojmy významovo podobné, resp. odlišné.
Pomocou sémantického diferenciálu je možné umiestniť pojem do sémantického priestoru podľa troch dimenzií:
- Dimenzia hodnotenia
Táto dimenzia je podľa viacerých autorov (napr. Kerlingera, Janouška a i.) najvýznamnejšou. Predstavuje hodnotenie pojmu z hľadiska toho, aký dojem vyvoláva pojem: dobrý, príjemný, alebo naopak zlý, nepríjemný, odpudzujúci. - Dimenzia sily
Dimenzia sily znamená energetický náboj pojmu. Pojem sa posudzuje z hľadiska toho, či pôsobí ako dominantný, silný, alebo naopak ako slabý, nevýrazný. - Dimenzia aktivity
Táto dimenzia je zameraná na to, či je pojem vyjadrením dynamiky, aktivity, alebo pôsobí skôr pokojne, pasívne.
Sémantický diferenciál sa využíva pri prieskume trhu, zisťovaní verejnej mienky, v reklame. V pedagogike môžete využiť túto metódu na skúmanie toho, ako sa v sémantickom priestore ľudí líšia rôzne pojmy, napr. školský rok, prázdniny, známky, odmeny, tresty a i. Môžete tiež porovnať, ako sa v chápaní jednotlivých pojmov od seba líšia rôzne skupiny respondentov, napr. ženy a muži, deti a dospelí a pod.
Autorom metódy sémantického diferenciálu je Charles Osgood. Sémantický diferenciál je štandardizovaná metóda, ale podľa potreby ju môžete modifikovať. Pôvodný sémantický diferenciál vytvorený Ch. Osgoodom tvorí 50 bipolárnych sedemstupňových škál na posúdenie pojmov. Na konkrétnom príklade posúdenia pojmu písomka uvádzame výber niektorých bipolárnych dvojíc adjektív vytvorených Ch. Osgoodom.
Sémantický diferenciál (Ch. Osgood, 1957)
Písomka
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||
rýchla | x | pomalá | ||||||
príjemná | x | nepríjemná | ||||||
aktívna | x | pasívna | ||||||
dobrá | x | zlá | ||||||
ostrá | x | tupá | ||||||
hlboká | x | plytká | ||||||
hranatá | x | guľatá | ||||||
silná | x | slabá | ||||||
krásna | x | škaredá | ||||||
ťažká | x | hladká | ||||||
jemná | x | hrubá | ||||||
čistá | x | špinavá | ||||||
veľká | x | malá | ||||||
horúca | x | studená | ||||||
sladká | x | kyslá |
Dimenzia sily
Dimenzia aktivity