Kapitoly:
- Veda a výskum
- Informačná príprava
- Voľba výskumnej témy
- Premenné
- Hypotézy
- Výskumný súbor
- Hodnotné dáta
- Výskumné metódy
- Pozorovanie
- Dotazník
- Posudzovacie škály
- Interview
- Testy vedomostí a zručností
- Sociometria
- Sémantický diferenciál
- Experiment
- Spracovanie údajov
- Interpretácia údajov
- Odporúčaná literatúra

túto učebnicu
Objektívnosť testu
Objektívnosť testu sa zabezpečuje:
- správnym výberom úloh do testu (úlohy dobre pokrývajú učivo),
- zhodnými podmienkami testovania u všetkých testovaných žiakov (rovnaký čas, miestnosť, inštrukcia, rovnaké úlohy a rovnaká možnosť odpovedania všetkými žiakmi),
- rovnaký spôsob skórovania (hodnotenia) tej istej odpovede žiakov, t.j. tá istá odpoveď sa hodnotí rovnako, nezávisle od toho, kto test skóruje.
Kým prvé dve požiadavky objektívnosti (správny výber úloh a zhodné podmienky testovania) sú pri testovaní zjavné, menej pochopenia u nás má tretia podmienka. Aby sa dodržala, je potrebné zostaviť také testové úlohy, aby odpovede žiakov boli vyhodnotené bez akejkoľvek nepresnosti alebo predpojatosti hodnotiteľov. Dobrým dôkazom objektívnosti testu je to, že keď dáte vyplnené testy vyhodnotiť dvom alebo viacerým odborným posudzovateľom, ich hodnotenie ktorejkoľvek odpovede žiaka bude identické. Ak sa tak nestalo, môžeme oprávnene pochybovať o tom, či je daná skúška objektívna, t.j. či je testom. Ak tú istú odpoveď vyhodnotia (naskórujú) dvaja alebo viacerí hodnotitelia rôzne, nejde o objektívnu skúšku.
Charakterizujte bitku pri Moháči v roku 1526.
Táto úloha je veľmi široká, pokrýva veľké učivo. Je na žiakovi, ktoré časti učiva o tomto boji vyberie, zdôrazní, ako odpoveď naformuluje a aká bude dlhá jeho odpoveď. Úloha sa ťažko hodnotí a medzi dvomi hodnotiteľmi môže dôjsť k nesúladu. Takáto úloha sa nehodí do testu.
Učivo o bitke pri Moháči je potrebné rozčleniť do viacerých testových úloh, z ktorých každá sa týka konkrétneho javu:
Ukážka...
Testom možno skúmať vedomosti a zručnosti, nie však názory a preferencie.
Kto bol podľa vás najlepším skladateľom?
- a) Beethoven
- b) Brahms
- c) Mozart
- d) Hummel
Takáto úloha nepatrí do testu. Nepredstavuje objektívny typ úlohy, pretože každá odpoveď môže byť u každého žiaka iná – pritom všetky budú z hľadiska vecnosti správne. Navyše, "najlepší" skladateľ môže byť aj niekto iný než ten, ktorý bol ponúknutý.