Kapitoly:
- Veda a výskum
- Informačná príprava
- Voľba výskumnej témy
- Premenné
- Hypotézy
- Výskumný súbor
- Hodnotné dáta
- Výskumné metódy
- Pozorovanie
- Dotazník
- Posudzovacie škály
- Interview
- Testy vedomostí a zručností
- Sociometria
- Sémantický diferenciál
- Experiment
- Spracovanie údajov
- Interpretácia údajov
- Odporúčaná literatúra

túto učebnicu
Tabuľky
Ak ste skompletizovali svoje dáta do databázy a urobili potrebné výpočty, vaša nasledujúca úloha je spracovať ich do formy tabuliek a grafov. Sú najlepším spôsobom na jasnú a prehľadnú prezentáciu vašich dát.
Každá tabuľka má riadky a stĺpce. Prvý riadok je rezervovaný pre hlavičku tabuľky (názov stĺpca). Prvý stĺpec vyjadruje názvy riadkov. Nad tabuľkou je jej číslo a názov. Číslovanie tabuliek je priebežné, tak ako budú nasledovať za sebou v texte výskumnej správy. Názov tabuľky má výstižne vyjadrovať jej obsah.
Tab. 1 Veková štruktúra výskumného súboru
počet | % | |
do 18 | 11 | 10,0 |
19-24 | 46 | 41,8 |
25-29 | 13 | 11,8 |
30-39 | 16 | 14,5 |
40-49 | 10 | 9,2 |
50- | 14 | 12,7 |
Spolu | 110 | 100 |
Počet desatinných miest
Počet desatinných miest, ktoré sa používajú pri údajoch v tabuľke, sa riadi zmysluplnosťou. Percentuálne údaje sú hrubými ukazovateľmi a nemá význam ich uvádzať podrobnejšie, preto sa obyčajne píšu s jedným desatinným miestom. Pri aritmetickom priemere sa obyčajne málokedy používa viac ako dve desatinné miesta. Pri smerodajnej odchýlke a korelačnom koeficiente sa obyčajne používajú tri desatinné miesta. Pri zostavovaní tabuliek v počítačových programoch sa počet desatinných miest dá nastaviť vopred. V MS Exceli sa počet desatinných miest nastavuje v ponuke Formát/Bunky/Číslo.
Tabuľka s viacerými stĺpcami
Tab. 2 Priemerné údaje získané dotazníkom Ako komunikujem ...
Komunikácia s dospelými | Komunikácia s kamarátmi | Komunikácia na vyučovaní | Sebapoňatie | Spolu | |
dievčatá | 3,9 | 3,7 | 3,0 | 3,3 | 3,5 |
chlapci | 3,7 | 3,7 | 3,1 | 3,5 | 3,5 |
spolu | 3,8 | 3,7 | 3,0 | 3,4 | 3,5 |
Typická tabuľka, ktorá porovnáva priemerné výsledky medzi skupinami v rôznych výkonoch, vyzerá takto:
Tab. 3 Porovnanie chlapcov a dievčat vo dvoch subtestoch
subtest | pohl. | N | AP | SD | t | signif. |
A | Ch | 107 | 11,31 | 4,52 | -0,516 | - |
D | 102 | 11,60 | 3,51 | - | ||
B | Ch | 107 | 18,93 | 12,56 | -0,286 | - |
D | 102 | 22,83 | 11,39 | - |
AP = aritmetický priemer
SD = smerodajná odchýlka
t = hodnota t podľa Studentovho t-testu
signif. = štatistická významnosť
- = štatisticky nevýznamné