Kapitoly:
- Veda a výskum
- Informačná príprava
- Voľba výskumnej témy
- Premenné
- Hypotézy
- Výskumný súbor
- Hodnotné dáta
- Výskumné metódy
- Pozorovanie
- Dotazník
- Posudzovacie škály
- Interview
- Testy vedomostí a zručností
- Sociometria
- Sémantický diferenciál
- Experiment
- Spracovanie údajov
- Interpretácia údajov
- Odporúčaná literatúra

túto učebnicu
Klasifikácia interview
Výskumník môže zvoliť spomedzi niekoľkých druhov interview, ktoré sa špecifikujú z rôznych hľadísk.
(A) Priame interview
Priame interview sa realizuje osobným stretnutím výskumníka s respondentom.
Výhody
- osobný kontakt, ktorý umožňuje sledovať nonverbálne reakcie respondenta,
- lepšie
otvorenie sa
respondenta.
Nevýhody
- osobný kontakt môže vyvolať u respondenta zábrany rozprávať (hlavne pri príliš osobných otázkach). Niektorí respondenti sa viac
otvoria
vtedy, keď nie sú v priamom kontakte s výskumníkom, pretože je tu väčšia anonymita.
(B) Telefonické interview
Telefonické interview sa uskutočňuje bez priameho osobného kontaktu výskumníka a respondenta. Často sa využíva pri prieskume trhu, zisťovaní volebných preferencií a. i., avšak toto nie je vedecký výskum. Pri tomto type interview je veľmi dôležité vzbudenie a udržanie záujmu respondentov, pretože je oveľa jednoduchšie ukončiť telefonický rozhovor ako priame interview.
Výhody
- rýchlejšia realizácia,
- šetrenie financií (dnes sú rôzne výhodné paušály na mobil i pevnú linku) a času,
- ľahšia dosiahnuteľnosť respondentov.
Nevýhody
- ťažšia kontrola úprimnosti odpovedí,
- niekedy sa nedá určiť, kto skutočne odpovedá,
- respondent môže kedykoľvek zrušiť interview, môžu nastať technické problémy, napr. strata signálu apod.
(C) Online interview
Online interview sa realizuje stretnutím výskumníka s respondentom vo virtuálnej realite. Nevyhnutným predpokladom jeho realizácie sú technické zručnosti výskumníka a respondentov a ich prístup k internetu.
Online interview môžete realizovať synchrónnou formou, napr. prostredníctvom chatu, diskusného fóra, kde sú výskumník a respondent v kontakte, pričom obaja musia byť online v rovnakom čase. Samozrejme tento typ interview musí spĺňať ostatné atribúty vedeckého interview. Nepatrí sem klasické chatovanie, ale interview, ktoré je vopred pripravené a dohodnuté.
Problémom pri online interview môže byť výber respondentov.
- Jedným z možných spôsobov je osloviť známych ľudí, prípadne ľudí, ktorých e-mailové adresy výskumník pozná alebo ich získal z ich webovej stránky.
- Uplatňuje sa aj princíp tzv. "snehovej gule", kde sa výskumník dozvie od prvého respondenta adresy ďalších.
- Inou možnosťou je tzv. samovýber, ak výskumník uvedie na webovú stránku informácie o svojom výskume a čaká na respondentov, ktorých výskum zaujme a sami sa ozvú. Problémom tu však môže byť nevhodná kvalita zloženia výberového súboru.
Výhody
- nízke náklady (ak je zariadenie už k dispozícii),
- rýchla dostupnosť výsledkov,
- ľahšia dosiahnuteľnosť respondentov
- niektorí respondenti odpovedia radšej takouto formou ako priamo,
- respondent môže dlhšie premýšľať,
- vyššia anonymita, hlavne pri respondentoch, kde by bol osobný kontakt zložitejší (napr. vzdialenosť, príliš osobná téma a pod.).
Nevýhody
- vyžaduje si počítačovú gramotnosť,
- chýbajúci osobný kontakt,
- chýbajúce nonverbálne aspekty,
- neschopnosť niektorých respondentov vyjadriť sa písomnou formou.
(D) Individuálne interview
Individuálne interview sa realizuje stretnutím výskumníka s jedným respondentom.
Výhody
- respondent sa skôr vyjadrí aj k osobným témam (je to však individuálne, iní môžu byť úprimnejší pri skupinovom interview),
- z hľadiska jeho vedenia je menej náročné.
Nevýhody
- časová náročnosť - za kratšiu dobu oslovíte menej respondentov.
(E) Skupinové interview
Realizuje sa stretnutím výskumníka so skupinou 4 až 6 osôb.
Výhody
- tzv. synergický efekt (efekt spoločného pôsobenia)– respondenti na seba navzájom nadväzujú, pričom môže dôjsť k zaujímavým myšlienkam, nápadom,
- ekonomickosť - za kratšiu dobu získate informácie od viacerých ľudí,
- niektorí ľudia nie sú ochotní zúčastniť sa individuálneho interview, ale súhlasia so skupinovým.
Nevýhody
- kladie zvýšené nároky na výskumníka, ktorý musí regulovať interview nielen z obsahového hľadiska, ale aj koordinovať komunikáciu v skupine a dbať na rovnomerné výpovede všetkých členov.
(F) Štruktúrované interview
Pri štruktúrovanom interview sú otázky a ich poradie vopred určené. Všetci respondenti dostanú rovnaké otázky v rovnakom poradí. Výskumník môže klásť otázky spamäti (je to náročnejšie, ale spontánnejšie), príp. ich číta.
Výhody
- za krátky čas získate veľa informácií, ktoré môžete navzájom porovnávať, kvantitatívne ich hodnotiť alebo kategorizovať.
- relatívne jednoduché zaznamenávanie a vyhodnotenie odpovedí pri zatvorených otázkach.
Nevýhody
- výskumník nemôže v priebehu interview flexibilne reagovať a klásť doplňujúce otázky.
(G) Neštruktúrované (otvorené) interview
Pri neštruktúrovanom interview má výskumník vopred pripravené len jednotlivé okruhy problémov, otázky tvorí v priebehu rozhovoru podľa situácie a reakcií respondenta. Neštruktúrované interview je voľnejšie, podobá sa neformálnemu rozhovoru. Tento typ interview je vhodné využiť vtedy, ak skúmate nepreskúmanú oblasť.
Výhody
- interview prebieha nenútene, výskumník môže podľa potreby flexibilne reagovať na respondentove odpovede, príp. môže klásť doplňujúce otázky.
Nevýhody
- vyššia náročnosť na vyhodnotenie,
- vysoké odborné nároky na výskumníka (schopnosť klásť otázky, schopnosť počúvať, empatia,...)
(H) Pološtruktúrované interview
Predstavuje "prechodný typ" medzi štruktúrovaným a neštruktúrovaným interview. Časť otázok je pripravená vopred, ale ich poradie sa môže meniť podľa priebehu rozhovoru. Výskumník môže v priebehu interview utvoriť nové otázky, prípadne niektoré vynechať.
Výhody
- výskumník má väčší priestor na vlastné formulácie otázok,
- vyššia flexibilita z hľadiska reagovania na priebeh interview.
Nevýhody
- vyššie nároky kladené na výskumníka z hľadiska vhodného reagovania na odpovede,
- menšia možnosť porovnania odpovedí jednotlivých respondentov.